Jedeme přes Rumunsko
http://jedeme-p-es-rumunsko.html

copyright © 2005 - 2020

Trasa přes Rumunsko

UPOZORNĚNÍ platné pro celou EU!!!
Pokud pro jízdu mimo území ČR použijete motorové vozidlo, které není registrováno na vaši osobu, musíte mít k dispozici plnou moc od majitele vozidla k takovéto jízdě. Tato plná moc musí být notářsky ověřená. Uvedená povinost platí i v případě, že vozidlo je registrováno na vaši osobu, ale jako na živnostníka. To se pozná tak, že v příslušné kolonce OTP pro rodné číslo je uvedeno vaše IČ. Neberte toto upozornění na lehkou váhu. Mohli by jste nedobrovolně pobýt několik nepříjemných hodin na policejní stanici za účelem ověření, zda jste vozidlo neodcizili.

Do Bulharska jsme přes Rumunsko jeli  již mnohokrát a hned úvodem je třeba zdůraznit, že to bylo vždy bez bezpečnostních problémů. Za řízením vozu jsme se pravidelně střídali a tak jsme v podstatě nedělali žádné delší odpočinkové pauzy. Cestovali jsme však jako lidé, občas jsme si dali čerstvou kávu a využili možnosti důkladně smýt prach cest teplou vodou a tak vůbec. Po celé trase jsou čerpací stanice nadnárodních společností (SHELL, LuK, ÖMW a další), kde lze bez problémů za služby platit platební kartou. Je zde též možno bez problémů strávit delší dobu potřebného odpočinku. Sociální zařízení je dobře vybavené, čisté a zdarma.
Celá trasa až na hraniční přechod s Rumunskem je bezproblémová a není nutno se tímto úsekem nějak zvláště zabývat. Jen pro osvěžení školních vědomostí stručná trasa:
BRNO - BRATISLAVA - BUDAPEŠT - SZEGED - NADLAC hraniční přechod. Slovenskou dálniční známku je lépe zakoupit již v ČR. Máme ověřeno, že ji prodávájí benzinové stanice SHELL v Brně a na D2. Poslední SHELL na území ČR je před Břeclaví.
Poplatek za použití maďarských dálnic zaplatíte bez problémů na první benzince na maďarské dálnici M1. Je zde možno platit v podstatě všemi běžnými druhy platebních karet a je to výhodnější, než si měnit € na forinty.
Ti pozornější si jistě všimli, že se zde mluví o zaplacení poplatku a ne o zaplacení dálniční známky. Máte pravdu, platí se poplatek a žádný polepovač předního skla nedostanete. Dají vám samozřejmě doklad o zaplacení včetně SPZ vašeho vozu a to je vše. Kontrola je elektronická. Aby se předešlo nějakým nedopatřením, je lépe vzít si sebou k pokladně OTP (malý techničák) ze kterého si obsluha potřebné údaje sama zapíše.
Protože jsme přes Rumunsko cestovali od roku 2001 mnohokrát mohli jsme srovnávat. Co se změnilo podstatně, tak to jsou celní formality, zejména jejich časová náročnost.. Tato změna samozřejmě souvisí se vstupem Rumunska do EU.
A teď to důležité. Nezapomeňte si při nejbližší příležitosti zakoupit “vignete” na rumunské silnice. Vyhnete se tak možným nepříjemnostem při kontrole. Na prodejce na hranicích si dávejte pozor, aby vám prodali to co chcete a za správnou cenu. Nejlépe je za koupit “vignete” na benzince na konci hraničního městěčka NADLAC. K “vignete” musíte dostat pokladní doklad o zaplacení a ten musíte mít sebou po celou dobu na něm uvedené platnosti.
Technický stav komunikací je dobrý až výborný.  Dopravní značení průměrné, místy až podprůměrné. Pozor po překročení Maďarsko - Rumunských hranic u města ARAD, kde se musíte držet směru DEVA a nikdy jinak. Pokud nemáte v GPS navigaci podrobnou mapu Rumunska (jen máte průjezdovou) kontrolujte zejména na kruhových objezdech směr jízdy. V posledních dvou letech byly dokončeny rozsáhlé úpravy silniční sítě a nemusí být v GPS mapách ještě podchyceny. 
Po příjezdu do DEVA se držte směru na SEBES a dále SIBIU. Dalším význačným orientačním bodem je město PITESTI a zde je další příjemná změna. Byl zde uveden do provozu dálniční obchvat a tak došlo k podstatnému zjednodušení dříve poněkud časově náročného průjezdu městem.
Další “vychytávka” vás potká těsně před Bukureští. Po obou stranách dálnice uvidíte velkou průmyslovou a nákupní zónu. Pokud nechcete absolovovat průjezd Bukureští (třeba z důvodu prohlídky, nákupu a podobně), tak se mu raději vyhněte a teď vám poradíme jak. Jakmile před sebou vlevo uvidíte budovu obchodního centra CARREFOUR, raději zpomalte a pečlivě si začnete hlídat odbočku v vpravo podle směrovky CARREFOUR. Ujedete asi 500 metrů a na křižovatce odbočíte vpravo. Po pár stovkách metrů vám zvedne adrenalin velmi problémová křižovatka se značkou STOP, dej přednost v jízdě. Uvidíte sami, dalšího komentáře netřeba. Dalších asi 15 km pojedete bez odbočování po kvalitní, byť poněkud úzké vozovce. Poté uvidíte velmi dobře (vyjímečně) značenou odbočku vpravo směr GIURGIU.
Na rumunsko - bulharské hranici zaplatíte na rumunské straně za použití mostu přes Dunaj. Na bulharské straně budou skoro jistě kontrolovat “zelenou kartu” a nezapomeňte si koupit “vignete” pro bulharské silnice.
Z Ruse do Burgasu můžete použít jednu ze tří základních možných tras:

1) Ruse, Veliko Tarnovo, Gurkovo, Karnobat, Burgas  prakticky celá trasa po rekonstrukci - DOPORUČUJEME
2) Razgrad, Šumen, Varna, Burgas silnice dobrá, ale v úseku Obzor - Nessebar úzké silnice s velkým stoupáním a klesáním včetně serpentin a "vraceček"
3) Razgrad, Šumen, směr Karnobat, Burgas silnice je zejména v lesních úsecích děs a hrůza - NEDOPORUČUJEME

Poplatky za automobil do 3,5 tuny (osobní) platné v roce 2013:
Uvedené ceny jsou orientační a mohou se od skutečných cen lišit!

Slovenská dálniční známka 
Maďarská dálniční známka
Rumunská silniční známka
Most přes Dunaj
Bulharská silniční známka